18.03.2010

Her çekirdek bir ağaçtır.

Resim buradan
Ömür salı günü elinde iki tane meşe palamudu ve siyah küçük plastik bir torba ile geldi eve. Öğretmeni dağıtmış, evde toprağa ekmelerini istemiş, filizlendikten sonra da ormana götürüp dikeceklerini söylemiş.

 
 Pek bir heyecanlıydı. Yemek hazırlıklarını bırakıp, filizlendirmek için verdikleri küçük poşeti toprak ile doldurduk. İçerisine meşe palamudlarını kendi elleriyle yerleştirdi. Poşetin altına fazla suyu dren etmek için delikler açtı. Poşeti koyabileceği bir tabak buldu ve küçük palamudları çimlenmeleri için odasında pencerenin önüne yerleştirdi. Üç gün arayla su verilecekmiş, yaklaşık iki haftada filizlenirmiş öyle dedi. Sabırla bekliyoruz.

 
Önce palamudları Tema Vakfının dağıttığını düşündüm, ertesi gün işe geldiğinde araştırmaktı niyetim ama yoğunluktan ancak bugün bakabildim. Tema Vakfının sitesinde böyle bir kampanya bilgisine rastlamadım. Araştırırken geçtiğimiz yıllarda başlatılmış bir projeden haberdar oldum. Mavi tohum projesi.

 
Kendisini Hayalci Ziraat Mühendisi olarak tanımlayan Uygar Acar proje tanıtım sayfasında,
"Küçük pet bardakta çimlenen tohum bir fidan sonra yavaş yavaş ağaç olur. Bu ağaç bir çok hayvana (bir kuşa, kelebeğe, uğur böceğine, yunusa...) ev sahipliği yapar. Bu ağaçta çocuklar oyun oynar... Bu ağaçtan ev olur, enstruman olur, gemi olur, yelken olur, uçak bile olur" diyor.

Mavi tohum rojesinin sloganı ise HER EVDE BİR TOHUM ÇİMLENSİN: Her çekirdek bir ağaçtır.
Proje ile daha detaylı bilgi burada
 Resim buradan
Hızımı alamadım araştırmaya devam ettim. Şu bilgilere de ulaştım.
 
Meşe palamudu bahar geldiğinde ekilirmiş. Ekim için, toprağa meşe palamudunun iki ya da üç katı derinliğinde bir çukur açılır, iki üç adet palamud aralıklı olarak buraya konulur ve üzerleri toprak ile örtülürmüş. Sonra da bol bol sevgi ve ilgi sanırım.

Neden meşe ağacının dikilmesi tavsiye ediliyor diye düşünüyorsanız;
  • Meşenin derin ve saçaklı kök yapısı toprağı korur, erozyonu önlermiş
  • Ülkemizin her coğrafi bölgesine yayılmış 18 türü varmış yani her bölgede yetişirmiş
  • Yeraltı sularının geçirgenliğini artırır, yağış sularını yeraltına indirerek yeraltı sularının, kaynakların ve akarsuların beslenmesini, sürdürülebilirliğini sağlarmış.
  • Çeşitli hayvanlara doğal barınak olurmuş.
  • Yaprakları ve meyvelerı ile toprağı ve hayvanları besler, ıslah edermiş.
  • Ekolojik, ekonomik ve biyolojik değere sahipmiş.
Detaylı bilgi burada
Bu bilgileri öğrenmeme yol açtığı için kara kızıma, öğretmenine ve sevimli meşe palamudlarına çok ama çok teşekkürler.

 
Tüm insanların bir meşe palamudu kadar dünyaya hizmet etmesi dileğiyle

1 yorum:

Ayşe dedi ki...

Bu bilgileri öğrenmeme vesile oldugun için bende sana çok teşekkür ederim:)